Artykuły

Zarabiamy na nieruchomościach

  • Autor: miesięcznik Własny Biznes FRANCHISING
  • Data: 2010-12-11
  • Liczba odsłon: 17748

Zarabiamy na nieruchomościach

Działalność w branży nieruchomości przestaje być postrzegana przez pryzmat agenta, którego jedynym zadaniem jest skojarzenie nabywcy ze sprzedawcą. Pośrednik zawsze będzie potrzebny, ale specjalizacja firm i wzrost konkurencyjności wykreowały na rynku wiele nowych pomysłów na biznes. Większość z nich dostępna jest we franczyzie.


Sukces w branży nieruchomości zależy od grubości portfela klienta oraz nastrojów społecznych. Jeśli obie krzywe będą utrzymywały się na wysokim poziomie, można spodziewać się zadowalającej sprzedaży. Oczekiwania firm są wysokie, bo każdy liczy że hossa panująca na rynku w 2006 roku jeszcze kiedyś wróci. Ceny mieszkań zostały wtedy wywindowane do niebotycznie wysokich kwot, a inwestorów cieszyła świadomość zakupu dziury w ziemi, którą dopiero po dwóch latach miał zastąpić budowany obiekt. Dzisiaj niewiele zostało z ówczesnego hurraoptymizmu. Wzrost długu publicznego Polski z pewnością odbije się na naszych dochodach. Podniesienie podatku VAT to tylko jeden z kilku elementów, które bezpośrednio przełożą się na zasobność domowych budżetów. To będzie z kolei oznaczało mniejszą zdolność kredytową, a właśnie kredyty stanowią główne źródło finansowania zakupu nieruchomości, zarówno nowych, jak i z rynku wtórnego.

Lepiej niż w 2009 roku wyglądają statystyki. Według firmy doradczej REAS na sześciu największych rynkach ( Warszawa, Kraków, Trójmiasto, Łódź, Poznań, Wrocław) w czterech ostatnich kwartałach sprzedano 27 tys. jednostek mieszkalnych, czyli o 38 proc. Więcej niż rok wcześniej. Podobnie wygląda sprawa z powierzchnią handlową. O ile w ubiegłym roku sieci weryfikowały swoje plany ekspansji, inne zamykały sklepy lub nawet upadały, o tyle w 2010 roku na polskim rynku zadebiutowało kilka nowych marek, a te, które jeszcze kilkanaście miesięcy temu wstrzymywały się z dalszymi otwarciami, dziś nie mają już wątpliwości. Poza tym franczyzodawcy mają do dyspozycji więcej powierzchni w galeriach handlowych, i to nie tylko w dużych aglomeracjach. Jak podaje Colliers International, na 7,8 mln m2 dostępne jest w małych i średnich miastach. Już wkrótce nowe centra handlowe pojawią się w Wałbrzychu (Victoria), Tarnowie (Gemini Jasna Park) i Słupsku (Jantar).

W branży nie tylko pośrednicy

Warunkiem prowadzenia biura pośrednictwa w obrocie nieruchomości jest posiadanie licencji zawodowej lub zatrudnienie pracownika posiadającego taką licencję. Największa zaletą współpracy w ramach franczyzy jest baza potencjalnych klientów oraz nieruchomości oczekujących na nowego właściciela. Przedstawiciele sieci coraz częściej decydują się na inwestycje we własne portale internetowe kosztem ogłoszeń drukowanych w prasie. Marketing internetowy jest ich zdaniem po prostu skuteczniejszy.

Polski rynek nieruchomości można uznać już za dojrzały, czego odzwierciedleniem jest szereg dostępnych wyspecjalizowanych usług. Jedną z nich jest przygotowanie domu lub mieszkania na sprzedaż przez tzw. home stagera. Osoby pracujące w tym zawodzie wiedzą, co zmienić w prezentowanym klientowi mieszkaniu i jak je pokazać, żeby szybko znalazło nabywcę. Innym, nowatorskim konceptem jest wprowadzenie do oferty franczyzowej usług najmu krótkoterminowego wraz z doradztwem dla osób zainteresowanych w inwestowaniem w nieruchomości. Kolejnym biznesem nie związanym z tradycyjnym pośrednictwem są biura sprzedaży projektów.

Właściciele biur zajmują się nie tylko sprzedażą, lecz także nadzorują cały proces budowy. Dzięki temu zleceniodawca nie musi załatwiać formalności w urzędach, zamawiać artykułów budowlanych i martwić się pozostałymi kwestiami organizacyjnymi.

Przedsiębiorcy zainteresowani działalnością w branży powinni mieć świadomość, że również tutaj można dostrzec sezonowość. Wiosną klienci planują zakup działek, jesienią natomiast rośnie liczba zawartych umów najmu mieszkań. Warto przeznaczyć zimę na realizacje działań marketingowych, ponieważ w tym okresie i tak będzie mniej zleceń. Dotyczy to głównie realizowanych projektów budowy, bo warunki atmosferyczne skutecznie uniemożliwiają jakiekolwiek prace budowlane.

KNC Nieruchomości

Sieć biur pośrednictwa w obrocie nieruchomościami wkracza na rynki wschodnie. Pierwsza placówka powstanie w stolicy Litwy.

Firma KNC Nieruchomości obecna jest na rynku od 13 lat, zaś od trzech lat rozwija sieć. W tym czasie udało jej się uruchomić cztery biura własne i 30 franczyzowych. Partnerzy działają również za granicą: w USA, we Francji, w Anglii i Chorwacji. W październiku zawarto umowy franczyzowe, na podstawie których powstaną punkty w Zduńskiej Woli, Chełmie, Trzebini i Wilnie.

- Obserwujemy zainteresowanie nasza franczyzą w krajach wschodnich. Mamy nadzieję, że po Litwie przyjdzie czas na uruchomienie kolejnych placówek za wschodnią granicą – mówi Rafał Stec, właściciel KNC Nieruchomości.

Firma planuje otwierać biura również w Polsce, przede wszystkim na zachodzie. Już teraz trwają rozmowy z potencjalnymi franczyzobiorcami, m.in. Z Piły, ze Stargardu Szczecińskiego i z Rybnika. Docelowo KNS Nieruchomości chce być obecna w miastach liczących powyżej 50 tys. Mieszkańców. - Prowadzenie placówki w mniejszych miejscowościach z ekonomicznego punktu widzenia i dotychczasowego doświadczenia nie ma większego sensudodaje Rafał Stec.

Podstawowym wymogiem przyszłych partnerów jest posiadanie działalności gospodarczej, prawa do lokalu oraz uprawnienia do prowadzenia działalności związanej z pośrednictwem w obrocie nieruchomościami lub zatrudnianie osoby legitymującej się taką licencją. Biuro KNC Nieruchomości o powierzchni nie mniejszej niż 50 m2 powinno znajdować się w centrum miasta lub jego sąsiedztwie. Zaletą prowadzenia biznesu w branży nieruchomości jest niski wkład finansowy, który zamyka się w 10 – 20 tys. zł i zależy od kosztów poniesionych na przystosowanie lokalu do potrzeb biurowych. - Sieć nie pobiera opłaty wstępnej, natomiast opłata miesięczna wynosi 5 proc. liczone od przychodu franczyzobiorcy, jednak nie mniej niż 1 tys. złmówi BSM., dyrektor biura własnego KNC Nieruchomości w Tarnowie.

W zamian sieć zapewnia szkolenia, oferuje pomoc przy zatrudnianiu personelu, doradztwo w kwestiach prawnych, oprogramowanie, własną stronę internetową partnera oraz bazę ponad 6 tys. zł ofert.